اثر دیابت بر عملکرد مثانه ، روش های تشخیصی و درمانی

سیستم ادراری

اثر دیابت بر عملکرد مثانه ، روش های تشخیصی و درمانی

طبق تحقیقات انجام گرفته در بیماران دیابتی ، اثر دیابت بر عملکرد مثانه  در 10 تا 60 درصد بیماران دیده میشود. این علایم به صورت  تکرر ادرار ، بی اختیاری ادرار و ناتوانی در دفع ادرار میشوند. معمولا در ابتدای بیماری دیابت ، بعلت افزایش قند خون و افزایش در فیلتراسیون کلیوی ، تولید ادرار افزایش می یابد. با افزایش تولید ادرار، مثانه حجیم شده و علایم تکرر ادراردر روز و شب بروز میکند.

 

از طرفی بعلت اختلال در ارتباطات بین سلولهای عضلانی در مثانه ، و بروزانقباضات غیر ارادی در این عضلات ، احساس فوریت ادرار و بی اختیاری فوریتی و شب ادراری هم رخ میدهد.

در طی پیشرفت بیماری علایم دیگری هم به دلیل درگیری اعصاب حسی و حرکتی مثانه دیده میشود. زمانیکه تدریجا اعصاب حسی مثانه دچار آسیب دیدگی شوند ، حس پر شدن مثانه مختل میشود و فرد بیمار بعلت عدم درک حس پر شدن مثانه اش ، نیاز به تخلیه ادرار را احساس نمیکند و این روند ادامه پیدا میکند تا زمانیکه فواصل بین دستشویی رفتن ها به 10 تا 12ساعت یکبار میرسد و بی اختیاری ادراری لبریزی رخ میدهد.

در این مرحله عفونت ادراری نیز بسیار شایع است و ممکن است به دلیل بروز عفونت ادراری ، سوزش ادرار و بوی بد ادرار و بی اختیاری فوریتی ادرار هم رخ دهد.

اثر دیابت بر سیستم ادراری

در مراحل پیشرفته بیماری دیابت سلولهای عضلانی مثانه نیز دچار اختلال عملکرد میشوند به نحوی که هم ارتباطات بین سلولی آنها و هم قدرت عضلانی آنها کاسته شده و انقباض با کفایتی جهت بیرون راندن کامل ادرار از مثانه وجود ندارد ، بنابراین تخلیه ادرار بصورت ناکافی و به سختی و در واقع با زور شکمی انجام میشود. این اختلال عملکرد” سیستوپاتی دیابتی ” نامیده میشود.

 

بررسی های تشخیصی:

 

آزمایش ادرار و کشت ادرار:

 

جهت بررسی احتمال عفونت ادراری و دفع پروتئین در ادرار انجام میشود.

آنالیز ادرار
آزمایش ادرار

آزمایش خون :

 

جهت بررسی عملکرد کلیه (اوره و کراتینین ) انجام میشود.

 

اثر دیابت بر سیستم ادراری

تصویر برداری :

 

معمولا در قدم اول سونوگرافی از کلیه جهت بررسی احتمال وجود سنگ در کلیه یا مثانه ، انسداد و ورم درکلیه و حالب ها انجام میشود.

 

نوار مثانه :

 

جهت بررسی ظرفیت مثانه ، فشار مثانه ، قدرت عضلانی مثانه هنگام دفع ادرار وعملکرد اسفنکتری انجام میشود.

نوار مثانه
نوار مثانه

 

درمان:

 

درمان اختلالات ادراری ناشی از دیابت ، با توجه به علایم بیمار متفاوت است. قدم اول معمولا کنترل قند خون با رژیم غذایی و دارویی مناسب و ورزش کافی و تنظیم وزن است.

جهت درمان علایم تحریکی مثانه ، مانند تکرر ادرار، فوریت ادرار و بی اختیاری فوریتی ادرار، داروهای آنتی کولینرژیک مانند تولترودین و اکسی بوتینین که انقباضات غیر ارادی مثانه را کاهش میدهند بهترین درمان هستند . علاوه بر این انجام ورزش های تقویت کننده عضلات کف لگن ( ورزش کگل ) مفید خواهد بود.

در مواردی که حس مثانه دچار اختلال شده ، بهترین درمان توصیه به تخلیه منظم مثانه حتی بدون داشتن حس ادراری و در موارد کاهش شدید قدرت عضلانی مثانه ، توصیه به استفاده از سونداژ مکرر روزانه 4 تا 5 باربا استفاده سوند یکبار مصرف جهت تخلیه ادرارمثانه است. همچنین در مواردی که علایم عفونت ادراری وجود دارد مصرف آنتی بیوتیک حداقل به مدت یک هفته ضروری است.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید

صفحه اینستاگرام

Dr_Mansooreh_Mansoori

ساعت کاری مطب

دوشنبه و چهارشنبه - 16:00 - 20:00

تهران ونک ملاصدرا

شیراز شمالی خ معصومی پلاک 9 واحد 3