بی اختیاری ادراری در آقایان ،بررسی و درمان(قسمت دوم)

تکرر ادرار

بی اختیاری ادراری در آقایان ،بررسی و درمان(قسمت دوم)

درمقاله اول بی اختیاری ادراری در مردان در مورد علائم و علل بیماری توضیح داده شد . در این مقاله بررسی های تشخیصی و روش های درمانی توضیح داده میشوند.

 

بررسی های تشخیصی:

 

معاینه پروستات:

 

معمولا در آقایان در قدم اول معاینه پروستات توسط متخصص ارولوژی انجام میشود. این معاینه از راه مقعد و توسط معاینه با انگشت انجام میشود و برای بررسی اندازه پروستات ، قوام آن و لمس احتمالی ندول در پروستات است.همچنین جهت تشخیص آسیب های عصبی ، حس پوستی ناحیه مقعد و قدرت انقباضی و عضلانی اسفنکتر مقعد بررسی میشود. بررسی عصبی بویژه در موارد پرولاپس دیسک کمر، آسیب نخاعی و تومور نخاع بسیار مهم است ، چون ممکن است علت بی اختیاری ادراری مثانه نوروژنیک (عصبی ) باشد.

 

 

معاینه پروستات در اقایان
معاینه پروستات در اقایان

 

آزمایش خون و ادرار:

 

آزمایش ادرار ازنظربررسی عفونت ادراری ،خون در ادرارباید انجام شود. علاوه بر این آزمایش خون از نظر تست سرطان شناسی پروستات PSA) ) و اندازه گیری اوره و کراتینین در آقایان با بی اختیاری ادرای ضروری است.

 

سونوگرافی:

 

معمولا انجام سونوگرافی کلیه ها، مثانه، پروستات و اندازه گیری باقیمانده ادراری با سونو درتشخیص علت بی اختیاری ادراری در آقایان ضروری است. این بررسی اطلاعات مفیدی در مورد احتمال ورم در کلیه ها ، سنگ در انتهای حالب ، سنگ مثانه ، تومور مثانه ، اندازه پروستات و تومور مثانه را نشان میدهد ،که پزشک را در تشخیص علت بی اختیاری ادراری راهنمایی میکند.

 

ارزیابی یورودینامیک:

 

این بررسی سرعت جریان ادرار، فشار مثانه در زمان پرشدن و تخلیه ادرار، انقباضات غیر ارادی مثانه در زمان پر شدن مثانه ، قدرت انقباضی مثانه در حین دفع ادرار و وضعیت اسفنکتری را نمایان میسازد.

 

نوارمثانه
نوارمثانه

 

درمان بی اختیاری ادراری در مردان:

 

درمان بی اختیاری ادراری در آقایان بستگی به نوع بی اختیاری وعلت و شدت آن دارد. در صورتیکه در بررسی های تشخیصی علت بی اختیاری ادراری عفونت ادراری یا سنگ مثانه و حالب باشد ، درمان اختصاصی برای این موارد انجام میگردد. البته در این موارد همراه با بی اختیاری ادراری ، خون ادراری و سوزش ادرار و درد زیر شکم نیز وجود دارند.

درمان دارویی:

 

در صورتیکه بزرگی پروستات خوش خیم با ایجاد انسداد در مسیر ادرار، باعث بروز ناهماهنگی در انقباضات مثانه و بی اختیاری ادراری فوریتی شده باشد ، ابتدا درمان دارویی برای درمان بزرگی پروستات شروع میشود. این داروها دو دسته اند ، دسته اول داروهایی که باعث گشاد کردن گردن مثانه و خروج راحت تر ادراراز مثانه میشوند ، مانند پرازوسین و تامسولوسین و یا داروهایی که منجر به کوچک شدن سایز پروستات میشوند ، مانند فیناستراید که معمولا در مواردی توصیه میشود که حجم پروستات خیلی بزرگ است.

دسته دوم داروههای هستند که  باعث کاهش انقباضات غیر ارادی مثانه میشوند ، این انقباضات غیر ارادی در مواردی که تنگی در مسیر خروج ادرار وجود دارد مانند بزرگی پروستات افزایش می یابند . بیشترین داروههایی که به این منظور استفاده میشوند تولترودین و اکسی بوتینین و سولیفناسین هستند.

 

درمان های جراحی:

 

در صورتیکه درمان دارویی برای بیمار کنترل کننده علایمش نباشد ، درمان جراحی برای بزرگی پروستات انجام میشود . این جراحی یا ازراه برش شکمی است که عمل باز گفته میشود ویا از راه مجرای ادراری و بصورت اندوسکوپیک انجام میشود.

در مواردیکه بی اختیاری ادراری همراه با سرفه و عطسه وهمراه با افزایش فشار شکمی باشد ،درواقع نشانه تضعیف عملکرد اسفنکتری مجرای ادراری میباشد. شایعترین علت بروز این نوع بی اختیاری ادراری در مردان سابقه قبلی جراحی پروستات و یا شکستگی لگن همراه با آسیب شدید به مجرای ادراری میباشد. در این شرایط درموارد خفیف بی اختیاری باید از درمان های دارویی که گردن مثانه را بسته نگه میدارد استفاده شود ولی در موارد شدید درمان های جراحی ضرورت دارد.

 

جراحی های بی اختیاری ادراری استرسی در آقایان:

 

اسفنکتر مصنوعی:

 

این نوع جراحی معمولا با بی حسی نخاعی در اتاق عمل انجام میگیرد. این دستگاه سه قسمت دارد ، یک کاف که دور مجرای ادراری قرار میگیرد، یک بالون که نقش مخزن را دارد و در شکم قرار میگیرد و یک پمپ که در بیضه قرار میگیرد . وقتی کاف با مایع پر میشود مجرا را محکم میفشارد و مانع از ریزش ادرار میشود و وقتی زمان ادرار کردن است بوسیله فشرده شدن پمپ توسط خود بیمار، کاف که دور مجرای ادراری است ، از مایع خالی میشود تا مجرای ادرار باز شود و ادرار خالی شود . پس از آن مجددا کاف با مایع بصورت اتوماتیک پر میشود و مجرای ادراری بسته میشود.

 

اسفنکتر مصنوعی برای درمان بی اختیاری ادراری در مردان
اسفنکتر مصنوعی برای درمان بی اختیاری ادراری استرسی در مردان

عمل اسلینگ برای آقایان:

 

شبیه به عمل اسلینگ در خانم ها است. در این جراحی معمولا یک نوار از جنس پلی پروپیلین زیر مجرای ادراری پس از گردن مثانه قرار داده شده و دو طرف آن به استخوان لگن متصل شده در نتیجه در هنگام افزایش فشاری شکمی بعلت فشاری که این نواربه مجرای ادراری وارد میکند و مجرا را به سمت استخوان لگن می فشارد مانع از ریزش ادرار در حین افزایش فشار شکمی میشود.

 

عمل اسلینگ در درمان بی اختیاری در مردان
عمل اسلینگ در درمان بی اختیاری ادراری  استرسی در مردان
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید

صفحه اینستاگرام

Dr_Mansooreh_Mansoori

ساعت کاری مطب

دوشنبه و چهارشنبه - 16:00 - 20:00

تهران ونک ملاصدرا

شیراز شمالی خ معصومی پلاک 9 واحد 3