سنگ شکنی درون اندامی (TUL ) چیست؟

سنگ شکنی درون اندامی

سنگ شکنی درون اندامی (TUL ) چیست؟

سنگ شکنی درون اندامی یا TUL شیوه ای موثر برای خرد کردن سنگهایی است که درون لوله حالب گیر کرده اند. این شیوه که عمدتا برای خرد کردن سنگهای حالب تحتانی و میانی استفاده میشود با موفقیت حدود 75 تا 95 درصد همراه میباشد.

در چه مواردی سنگ لوله حالب نیاز به مداخله جراحی دارد؟

 

لوله حالب لوله ای عضلانی است که رابط بین کلیه و مثانه است. سنگ کلیه پس از انکه ساخته میشود وقتی در هنگام دفع ، وارد لوله حالب میشود معمولا بعلت انسدادی که در مسیر عبور ادرار ایجاد میکند ، باعث ایجاد دردکولیکی بسیار شدیدی میشود. علاوه بر این وقتی سنگ به انتهای لوله حالب و مثانه نزدیک میشود احساس  تکرر ادرار ،سوزش ادرار شدید و  همچنین خون ادراری رخ میدهد . گاهی ممکن است متعاقب انسداد ناشی از سنگ ، عفونت ادراری و تب ولرز بروز کند.

معمولا سنگهایی که وارد لوله حالب میشوند در صورتیکه کوچکتر از 4 میلیمتر باشند به احتمال 90 درصد و سنگهای بین 4 تا 6 میلیمتر به احتمال 60 درصد بصورت خودبخود دفع میشوند.در اینگونه موارد میتوان با دادن مسکن و داروهای منبسط کننده انتهای لوله حالب و توصیه به مصرف مایعات فراوان و ورزش هایی مثل طناب زدن به تسهیل عبور و خروج سنگ حالب کمک کرد.

در صورتیکه این سنگ ها علی رغم تمهیدات فوق و طی زمان 2 تا 4 هفته دفع نشوند نیاز به انجام دادن سنگ شکنی درون اندامی وجود دارد.علاوه براین سنگهای بزرگتر از 6 میل با توجه به احتمال پایین دفع خودبخودی نیز نیاز به سنگ شکنی دارند.

سنگ شکنی به دو طریق برون اندامی و درون اندامی قابل انجام است که شیوه سنگ شکنی برون اندامی گزینه ارجح در موارد سنگ کلیه و حالب فوقانی و سنگ شکنی درون اندامی روش مناسب تر برای سنگ های حالب میانی و تحتانی است

 

سنگ شکنی درون اندامی1
سنگ شکنی درون اندامی TUL

 

نحوه انجام سنگ شکنی درون اندامی  TUL چگونه است؟

 

برای انجام سنگ شکنی درون اندامی ابتدا بی حسی نخاعی انجام میشود. سپس پزشک متخصص ارولوژی یک یورتروسکوپ را که به شکل یک لوله باریک و دراز است را از راه مجرای ادرار وارد مثانه کرده و سپس از راه سوراخ حالب وارد لوله حالب میکند.

 

سنگ شکنی درون اندامی1
سنگ شکنی درون اندامی TUL

پس از رویت سنگ در لوله حالب ، ابزار بسیار باریکی از راه یورترسکوپ وارد و با لیزر یا پنوماتیک سنگ را خرد و سپس تکه های سنگ خرد شده با ابزار خارج میشوند.

در بعضی موارد برای تسهیل عبور سنگ های خرد شده و یا در صورت تنگی در محل سنگ یک عدد سوند باریک داخل حالب گذاشته میشود وسپس 2 تا 4 هفته بعد ٍسوند به صوت سرپایی خارج میشود.

 

در چه مواردی سنگ شکنی درون اندامی TUL باید بصورت اورژانسی انجام شود؟

در مواردی که

1 فردی تک کلیه ای باشد

2 تب و لرز رخ بدهد.

3 سنگ بزرگتر از 6 میل باشد.

4 قطع شدن ادرار و یا افزایش سطح خونی کراتینین بیمار.

5 انسداد و هیدرونفروزشدید بر اساس سونوگرافی بیمار.

پس از انجام سنگ شکنی بیمار میتواند روز بعد از بیمارستان مرخص شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید

صفحه اینستاگرام

Dr_Mansooreh_Mansoori

ساعت کاری مطب

دوشنبه و چهارشنبه - 16:00 - 20:00

تهران ونک ملاصدرا

شیراز شمالی خ معصومی پلاک 9 واحد 3